Naar hoofdinhoud

E-mail automatisering

Automatiseren draait niet om het vervangen van mensen. Het draait om hen te betrekken bij het proces waar op zij het meest waarde toevoegen. E-mail is nog steeds één van de meest krachtige tools om dit te bereiken.

Email automation

Goed contact met de klant staat bij elke organisatie hoog op de agenda. Tegelijk is het een tijdrovende en intensieve bezigheid die zelden goed en consequent wordt uitgevoerd. Gelukkig is het in veel gevallen voor klanten prima als de mails automatisch gegenereerd worden. Mits wordt voldaan aan:

  • Relevante informatie: de mail bevat informatie die voor deze persoon ook echt relevant is
  • Timing: de mail komt op een moment dat het voor de klant (nog) relevant is
  • Vervolgacties: het is duidelijk voor de klant wat er verwacht wordt en er kan direct vanuit de mail actie worden ondernomen

Dit betekent geen massa mailings naar het klantenbestand, maar een weloverwogen proces. Een proces waarin de de relevante informatie voor de klant er bij wordt opgezocht en op het juiste moment per klant wordt verstuurd.

Voorbeelden van e-mail automatiseringsprocessen

Processen waar e-mail automatiseringsprocessen direct een positieve impact kunnen hebben op klanttevredenheid, tijdsbesparing en groei zijn:

online sales - vooral binnen de customer journey en bij aftersales

inspiratie en lead generatie - i.p.v. inschrijven op een nieuwsbrief een persoonlijke sessie met vervolgmails

aanvragen, reserveringen en offertes - persoonlijke aanbiedingen, reminders en follow-up mails

administratie - aanleveren van gegevens of bestanden

Interne e-mail automatisering

Naast de communicatie met klanten speelt binnen je bedrijf ook mail een ontzettend grote rol. Vooral bij het uitvoeren van taken. Van de overdracht tot reminders voor onszelf of andere in het team zodat taken ook echt uitgevoerd worden.

E-mail automatisering kan op deze manier de begeleiding en monitoring van processen overnemen. Dit bespaart tijd en zorgt er voor dat niets meer stil blijft liggen of uit het zicht verdwijnt. Ook zorgt het voor rust zodat we kunnen focussen op het “echte werk”. In die zin is e-mail automatisering de personal assistent die we allemaal zo graag willen.

Nieuwsgierig geworden naar wat e-mailmarketing voor jouw organisatie kan betekenen?

Welke winsten er te behalen zijn en wat de impact van de implementatie is? Spar dan vrijblijvend met ons over de mogelijkheden:

Contact

of bel ons op 070-2210600